tisdag 15 juni 2010

Linfrökex

Mina första rawfood kex! Jag gjorde enligt Erica Palmcrantz style för att vara säker på att göra rätt. Det blidde fint! Men jag tror att de är lite för lätta att bryta, men jag vet ju faktiskt inte hur de egentligen bör bli. I vilket fall som helst. Åtta timmars väntan var det värt!
Serverade kexen till mitt nya smör med gräslök och dill. Till det finns inget recept mer än; 3 dl valnötter, 2 feta nävar dill, 2 dl gräslök, vitlök, salt, kallpressad olja och vatten. Men jag tappade räkningen överdrivet bra (mer än vanligt), så jag vågar inte rekommendera något.
--
3 dl linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
en tsk salt
övriga örtkrydda
1 dl vatten
I ugnen 40- 45 grader i cirka 8 + timmar.

Svårt att hålla dig hemma så länge och vågar inte ha ugnen på nattetid?
Skaffa dig en barnvakt till kexen, så löste jag det i alla fall!

3 kommentarer:

  1. De blir i regel så där väldigt sköra. Tappa ingen kexburk i golvet. Då blir det bara smul av alltihopa. *harkel*

    SvaraRadera
  2. jösses, 8 timmar! värsta uppesittarbaket! :o)
    blir det smul kan man ha det på gröten!

    SvaraRadera
  3. Ah, va konstigt. Borde man inte kunna få de ganska fasta egentligen? hm.
    Jag har sparat smulet :) Det ska jag minsann ha på gröten, ursmarrigt! :)

    SvaraRadera