söndag 30 maj 2010

Favoritbröd

Detta är mitt absoluta favoritbröd. Varför? Det är enkelt, gott, fyllt med olika favoriter, och dessutom kan man leka fritt med det utan att känna oro för att misslyckas. Sa jag lätt? Lätt!
Detta bröd har varit med mig överallt och alla älskar det! Vem är konstnären? Renée Voltaire!

Ingredienser:
2 dl havregryn
5 dl dinkelmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk havssalt
1 dl linfrön
1 dl torkad frukt
1 dl nötter
1 rivet stort äpple
4 dl sojayoghurt
1 msk agavesirap

Blanda ihop i ordningen som står, och häll sedan ner i en 1 ½ liter form, förberedd med bakplåtspapper.
175 grader, 75- 80 min

Grundliga receptet lyder; 1 dl russin samt 1 dl hasselnötter.
Min favorit är dock att byta ut mot aprikoser och valnötter, samt att krydda med lite kanel.
Strö slutligen över lite sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön (eller andra frön för den delen), innan gräddningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar